Оплески на честь укладеної угоди справді пролунали, але все більше за кордоном. І цей випадок не є винятком.
Очевидно, через те, що порт переданий у концесію, тепер Херсон втрачає повний контроль над ресурсами та логістикою вантажоперевезень, а також втрачає доходну частину до бюджету обласного центру.
Тим більше, що ТОВ «Рісоїл-Херсон», якому передали порт, представляє сумнівний консорціум у складі ТОВ «Петро ойл енд кемікалс» — 60%, що входить до групи Georgian Indastrial Group (кінцевий бенефіціар — підприємець грузинського походження Шота Хаджішвілі). портового оператора RISOIL S.A. (Швейцарія) – 40%.
Але найстрашніше для місцевих жителів те, що у договорі про передачу порту відсутня «соціальна угода».
А це свідчить про те, що робочі місця можуть бути скорочені, а всі соціальні програми накажуть довго жити. Що станеться з містом через відсутність капіталовкладень — здогадатися неважко.
Зрештою, ще невідомо, що новий власник переправлятиме цей порт. Як розповідають екологи, тисячі тонн забрудненого піску з Чорногорії вже лежать на території порту майже в самому центрі Херсона та отруюють людей.
Натомість натомість, як гордо доповів міністр інфраструктури Владислав Криклій, ТОВ «Рісоїл-Херсон» інвестує у розвиток порту близько 300 млн гривень ($12 млн).
Ще понад 18 млн. гривень буде вкладено в місцеву інфраструктуру. Крім того, компанія профінансує ремонт дороги на шляху до порту та новий майданчик стоянки вантажівок на в’їзді до Херсона. І не біда, що для порту це копійчанні інвестиції.
Не бентежить і той факт, що у компанії-концесіонера дуже темна репутація. До бізнесу Хаджішвілі є багато претензій, у тому числі й правоохоронні органи.
За інформацією українських ЗМІ, питання стосуються присвоєння ділянок ДП «Іллічівський морський торговельний порт» у Чорноморську, будівництва резервуарів для зберігання наливних вантажів (цільове призначення землі не передбачало розміщення складів), а також незаконного монтажу власного трубопроводу по території та з використанням обладнання держпідприємства.
Не викликають сумнівів і участь у відмиванні близько $30 млн через офшорні юрисдикції та швейцарський офіс.
Все це дрібниці, враховуючи, що з погляду київських мудреців обмін вийшов чудовий. І це лише перший етап розпродажу таких об’єктів України.
«Концесія порту Ольвія буде підписана найближчим часом, порт Чорноморськ — наступний концесійний проект», — рапортував Криклій.
Історія з портом Миколаєва «Ольвія» має схожий характер.
Дістанеться він компанії QTerminals з Катару. Араби, щоправда, не збираються розмінюватися на дрібниці, обіцяючи інвестувати в розвиток порту протягом 5 років 3,4 млрд. гривень.
Але й мільярди (до того ж поки що фантомні) — це справжні крихти порівняно з тим, чого позбавляє себе Україна.